La version française de cette page n'étant pas disponible, vous avez été renvoyé à la version catalane

Actualités

El síndic i el president de la Cambra reclamen millores en infraestructures

28/11/2019

S’han desplaçat a Vic amb la línia R3 de Rodalies per constatar l’atemptat a drets que suposa per a les persones

Les greus deficiències que, des de fa temps, pateix el servei de Rodalies i Regionals de Catalunya són causades fonamentalment per la manca d’inversions

El síndic de greuges de Catalunya, Rafael Ribó, i el president de la Cambra de Comerç de Barcelona, Joan Canadell, s’han desplaçat aquest dijous, 28 de novembre de 2019, en un tren de Rodalies de la línia R3, en el tram que va de Barcelona a Vic. Segons el Síndic, les condicions en què es fa aquest desplaçament comporten un atemptat als drets dels passatgers que han de fer ús del servei. A més, posen de manifest la precarietat del servei de Rodalies i Regionals de Catalunya, en particular l’R3, que va de l’Hospitalet de Llobregat fins a Puigcerdà, i sobretot, la manca d’inversions en infraestructures a Catalunya.

El Síndic ja ha denunciat en reiterades ocasions el dèficit d'inversions en el Servei de Rodalies i Regionals de Catalunya per part del Ministeri de Foment. Així ho va posar de manifest en l’Informe sobre els drets de les persones en els serveis ferroviaris, de l’any 2016. Les infraestructures i el material rodant són propietat d'organismes estatals (Adif i Renfe) i, per tant, és rellevant la responsabilitat del Ministeri de Foment en el Servei de Rodalies i Regionals, que és el més emprat per a la mobilitat quotidiana de milions de persones, fonamentalment persones que van a treballar, a estudiar, etc.

La línia R3 de Rodalies Regionals encara conserva moltes característiques del seu traçat original, com ara les seccions de via única a partir de Montcada Bifurcació, però hi ha el projecte de convertir a via doble el tram fins a Vic. Aquesta limitació provoca que, en casos d'avaria o incidència en què l'única via es veu afectada, no hi hagi alternativa de transport ni possibilitats reals de mantenir el servei ferroviari fins a la resolució final de la incidència. Però les mancances també han estat denunciades a bastament pel Síndic en altres línies, com l’R16, que fa el trajecte Barcelona-Tortosa, amb falta de combois i amb catenàries en mal estat, cosa que és motiu de contínues avaries. 

Un servei de qualitat esdevé imprescindible per assegurar l'eficiència econòmica i la qualitat de vida de la regió metropolitana de Barcelona i del conjunt de Catalunya, i, per a això, cal un pla d'inversions d'abast ampli que garanteixi tant la fiabilitat del servei, en termes d'horaris i de freqüències, com la seguretat, en termes d'interconnexions, i l'eficiència, en termes de gestió de les línies.

Per tant, cal que el Ministeri de Foment defineixi inversions que prioritzin la millora del servei de Rodalies i Regionals de Catalunya i les executi dins dels terminis previstos. A banda d'això, també cal tenir present que la gestió de les xarxes correspon al Departament de Territori i Sostenibilitat i, per tant, cal exigir els esforços necessaris per complir les responsabilitats que li corresponen. 

El passat 9 d’octubre, en el marc d’una reunió mantinguda entre el Síndic i la Cambra de Comerç, es va prendre l’acord d’abordar conjuntament situacions de vulneració de drets i abusos, per tal que el Síndic les analitzés i en pogués emetre les recomanacions corresponents. El desplaçament d’avui, protagonitzat pel president i el síndic, s’emmarca dins de les línies d’actuació, per les quals s’han unit esforços d’anàlisi i de projecció per extreure’n les conclusions més efectives.

Retour