La version française de cette page n'étant pas disponible, vous avez été renvoyé à la version catalane
La Llei del Pla hidrològic nacional estableix l’obligació de disposar d’aquest document per als municipis de més de 20.000 habitants
Davant l’episodi de sequera que pateix Catalunya, l’equip de la síndica de greuges ha obert una actuació d’ofici per analitzar l’actuació de les administracions públiques en relació amb aquest fenomen.
La síndica es mostra preocupada per l’evolució dels indicadors de sequera hidrològica i de pluviometria, que han empitjorat significativament; per la situació en què es troben les reserves dels embassaments (al 38% de la seva capacitat, 37% en les conques internes de Catalunya, segons el Portal de la Sequera de l’Agència Catalana de l’Aigua), i perquè alguns municipis s’han vist obligats a tallar el subministrament davant la manca de potabilitat de l’aigua a causa de la disminució del nivell dels rius, les fonts o els pous dels quals s’abasteixen.
La Llei 10/2001, de 5 de juliol, del Pla hidrològic nacional, que regula la gestió de la sequera, estableix l’obligació que els municipis de més de 20.000 habitants disposin d’un pla d’emergència davant situacions de sequera, i dona un termini de quatre anys per aprovar-los.
En aquest context, la síndica vol conèixer l’estat dels plans d’emergència a Catalunya, i per això s’ha adreçat a diversos municipis catalans de més 20.000 habitants que no consta que disposin d’aquests plans. En concret, s’ha demanat informació sobre la fase d’elaboració en què es troben i quin és el calendari previst per aprovar-los, i també sobre la difusió que se’n farà entre la ciutadania.
Paral·lelament, la institució també s’ha adreçat a l’Agència Catalana de l’Aigua per saber quins municipis han comunicat que estan elaborant aquests plans. També ha demanat informació sobre la publicació d’aquesta llista de municipis al seu web, en l’apartat “Plans d’emergència i estalvi d’ajuntaments”.
L’actuació d’ofici pretén valorar l’actuació de les administracions públiques competents, tant des d'un punt de vista ambiental com del de les persones consumidores. Per aquest motiu, la investigació de la institució es durà a terme de forma transversal i conjunta entre les àrees de medi ambient i de consum. Atès que de manera freqüent molts municipis no poden garantir la continuïtat del subministrament o la qualitat de l’aigua, i atès que es tracta d'un servei bàsic i imprescindible per a la vida quotidiana, la síndica vol analitzar com repercuteix aquest fet en les factures que abonen les persones consumidores.