Eth contengut d'aguesta pagina ei en catalan pr'amor qu'era version en aranés non ei diponibla

Notícies

La síndica obre una actuació d’ofici per analitzar l’impacte de la manca d’habitatge en la salut d’infants amb malalties greus

29/04/2026

Es demanarà informació a les administracions competents en habitatge, salut i serveis socials, i es recolliran aportacions d’entitats especialitzades i professionals del sector, així com de famílies afectades.

El Síndic de Greuges de Catalunya ha obert una actuació d’ofici per analitzar si els ajuts i beneficis existents en matèria d’habitatge —incloent-hi l’accés a habitatge públic, les subvencions o les mesures d’adaptació dels domicilis— responen de manera efectiva a les necessitats de les famílies amb infants i adolescents amb malalties cròniques, avançades o terminals.

Aquestes situacions sovint requereixen condicions residencials específiques per seguir els tractaments mèdics i la decisió d’obrir aquesta actuació d’ofici s’ha pres després d’estudiar casos concrets que evidencien l’impacte de la precarietat residencial en la salut d’aquests infants i joves, i després de mantenir reunions amb treballadors socials de referència dels serveis de crònics i pal·liatius pediàtrics de diversos hospitals catalans.

Aquests professionals alerten de les dificultats creixents per assegurar unes condicions de vida adequades a aquestes famílies. La manca d’un domicili estable, per exemple, impedeix garantir les condicions bàsiques per al tractament, com ara la conservació de medicació que requereix refrigeració, l’ús de dispositius de suport respiratori o la realització de teràpies diàries. Situacions com aquesta, adverteixen, poden derivar en ingressos hospitalaris que s’haurien pogut evitar o en un deteriorament accelerat de la salut.

En aquest context, la síndica, Esther Giménez-Salinas, assenyala que “l’accés a un habitatge digne és un element imprescindible per garantir el dret a la salut, especialment en situacions de màxima vulnerabilitat com les d’infants amb malalties greus, que depenen de cures i condicions materials molt específiques”.

L’actuació d’ofici té per objecte analitzar si els protocols d’intervenció davant situacions de risc de desnonament tenen en compte aquests casos, si els recursos residencials disponibles permeten garantir la continuïtat dels tractaments, i si existeix una coordinació efectiva entre els serveis socials, sanitaris i d’habitatge. A més, es valorarà si cal establir mecanismes específics de priorització o ajuts per a aquestes famílies, en la línia d’altres mesures existents en l’àmbit sanitari, com ara les facilitats per al desplaçament en casos de tractaments especialitzats.

Un cop finalitzada l’actuació, la institució podrà formular recomanacions per reforçar les polítiques públiques i garantir que cap infant o adolescent vegi compromès el seu dret a la salut per la manca d’un habitatge adequat.

Un dels casos en què s’està treballant a la institució és el d’una família amb un jove de disset anys amb una malaltia neurodegenerativa. La família va ser desnonada el novembre de 2025 i, sis mesos després, continuen sense un allotjament estable. Això compromet seriosament el seguiment dels tractaments mèdics i ha provocat un empitjorament de l’estat de salut del menor, amb possibles conseqüències irreversibles.

La síndica recorda que el darrer informe anual sobre els drets dels infants ja denunciava que la legislació actual en matèria d’habitatge no dona un tractament específic ni prioritari als infants ni a les seves necessitats residencials. De fet, el temps mitjà d’adjudicació d’un habitatge social és més llarg per a les famílies amb infants a càrrec. Malgrat que els reglaments de les meses d’emergència consideren la presència d’infants com un criteri per al reconeixement de les situacions d’emergència residencial, no existeix una priorització real en l’accés ni protocols d’atenció especial de les situacions d’exclusió residencial o pèrdua de l’habitatge per a les famílies amb infants a càrrec.

Tornar