Eth contengut d'aguesta pagina ei en catalan pr'amor qu'era version en aranés non ei diponibla
Representen el 13,2% de les queixes tramitades a tot Catalunya
Les polítiques socials centren el 39% dels casos investigats
L’Ajuntament de Blanes és l’administració gironina que ha generat més disconformitat
Les queixes iniciades específicament el 2014 han estat 830
El síndic de greuges de Catalunya, Rafael Ribó, s’ha desplaçat a Girona per presentar l’Informe al Parlament 2014, especialment les qüestions relacionades amb les comarques gironines
En total, el Síndic ha tramitat 1.282 queixes procedents de la demarcació de Girona, que representen un 13,2% de tot Catalunya. Aquesta xifra indica les queixes que s’han investigat el 2014, amb independència de l’any d’obertura. El nombre de queixes iniciades específicament el 2014 ha estat de 830.
En relació amb el 2013, tant les queixes tramitades (1.188) com les iniciades el 2014 (752) han augmentat lleugerament. Per localitats, les que han registrat més queixes noves el 2014 ha estat Darnius, amb 150 (137 amb relació al canvi de denominació de l’embassament de Boadella per embassament de Darnius), seguida de Girona (130) i de Figueres (41).
L’àmbit de les polítiques socials (amb 501 queixes investigades) ha estat el més prolífic, seguit del d’administració pública i tributs (440) i el de consum (128). Pel que fa a les consultes (861), les més nombroses han estat relacionades amb temes de polítiques socials (235).
L’actuació o manca d’actuació de les administracions gironines (Diputació, consells comarcals i ajuntaments) ha estat el motiu de 960 investigacions. L’Ajuntament de Blanes, amb 38, ha estat l’administració que més n’ha generat. Onze d’aquestes investigacions han estat relacionades amb la tarifa de l’aigua.
L’Ajuntament de Girona ha demostrat una capacitat de resposta menys àgil en relació amb el 2013. Ha passat de tramitar les peticions d’informació en 63 dies (de mitjana) a fer-ho gairebé en 100. Tot i així, encara està més ben posicionat que la mitjana d’ajuntaments catalans, que han requerit gairebé 115 dies.
Consum i transports centren les sis actuacions d’ofici obertes el 2014
Per iniciativa pròpia, el Síndic ha obert sis actuacions d’ofici. Dues sobre transports: una per analitzar l’actuació de les administracions públiques arran de la inundació del túnel de l’AVE i l’altra sobre la situació de la línia R3 de Rodalies i el problema que suposa el fet que molts trams siguin de via única.
També ha obert dues investigacions sobre subministraments: una per trobar una solució al problema de l’accés dels veïns de la barriada de la Font de la Pólvora de Girona al subministrament elèctric i l’altra per aclarir la reclamació de l’Ajuntament de la Garriguella contra Movistar per la manca de reparació de la xarxa telefònica).
Finalment, ha investigat l’afectació d’una pista forestal en ple parc natural del Montseny i la presumpta agressió per part de la policia espanyola a un jove durant el partit de la Copa del Rei a València.
L’Ajuntament de Roses accepta una resolució sobre transparència
Rafael Ribó, que ha aprofitat la visita a Girona per explicar la nova competència del Síndic com a garant de la Llei de transparència, amb l’encàrrec d’elaborar un informe anual sobre el compliment que en fan les administracions, ha destacat una actuació duta a terme en aquest àmbit.
Arran de la manca de resposta de l’Ajuntament de Roses a diverses sol·licituds d’accés a la documentació d’un expedient de llicència, el Síndic ha resolt que no és necessari el consentiment del sol·licitant de la llicència perquè el promotor pugui obtenir còpia dels documents. El criteri del Síndic ha estat acceptat i l’Ajuntament ha facilitat la documentació sol·licitada.
10 visites de l’Autoritat Catalana per a la Prevenció de la Tortura
En qualitat d’Autoritat Catalana per a la Prevenció de la Tortura (ACPT) el Síndic ha fet 10 visites a centres i espais on hi ha persones detingudes. En concret, ha visitat les àrees bàsiques policials de la Garrotxa, del Gironès- Pla de l’Estany i del Ripollès, les comissaries dels Mossos d’Esquadra de Sant Feliu de Guíxols, Santa Coloma de Farners, Girona, la Bisbal d’Empordà i Salt, les comissaries de la Policia Local de Blanes, Castell-Platja d’Aro, Salt, la Bisbal i Ripoll, i la Comissaria de la Guàrdia Urbana de Girona.
Arran de la sentència del Tribunal Constitucional que suprimeix l’ACPT, el Síndic ha creat el Mecanisme Català per a la Prevenció de la Tortura per continuar exercint les funcions que li atribueixen l’Estatut d’autonomia de Catalunya i la Llei 24/2009, del 23 de desembre, tot respectant el marc constitucional i la sentència.
Les funcions del Mecanisme Català per a la Prevenció de la Tortura es duran a terme per mitjà de l’Equip de Treball del Síndic de Greuges, amb l’assistència i l’assessorament del Consell Assessor per a la Prevenció de la Tortura, d’acord amb el marc legal previst, i sota les previsions i la direcció del Síndic.
14 desplaçaments de l’equip itinerant del Síndic de recollida queixes
El Síndic ha visitat 14 localitats gironines per recollir queixes. Els desplaçaments s’han materialitzat en 113 queixes i 75 consultes. Les localitats visitades el 2014 han estat Llagostera, Sant Hilari Sacalm, la Bisbal d’Empordà, Ripoll, Puigcerdà, Olot, Roses, Girona, Santa Coloma de Farners, Sils, Sant Feliu de Guíxols, Lloret de Mar, Figueres i Celrà.