Eth contengut d'aguesta pagina ei en catalan pr'amor qu'era version en aranés non ei diponibla

Notícies

'El Ministeri de Foment, Adif i Renfe atempten contra els drets de les persones de Catalunya'

20/09/2016

És anacrònica i vexatòria la política en transport per manca d’infraestructures i de manteniment suficient

Cal un traspàs global i complet

S’ha de garantir la informació i la participació ciutadana i de les entitats

 

En el marc d'una reunió amb els representants de les plataformes Trens Dignes, Trens Dignes a Lleida i Perquè no ens fotin el tren, el Síndic de Greuges de Catalunya ha analitzat aquest dimarts, 20 de setembre, la manca d'inversions en la xarxa ferroviària catalana. 

La reunió també ha servit al Síndic per avançar als seus interlocutors, que són alguns dels principals afectats, la informació que ha recollit sobre les mesures adoptades i les previstes pel Ministeri de Foment i el Departament de Territori i Sostenibilitat amb relació a l'estat de l'R3, l'R12, l'R15 i l'R16. 

Segons les informacions obtingudes, de l'R16 (trajecte Barcelona- Tortosa) ha destacat la modificació provisional dels horaris (malgrat l'increment del temps del trajecte 8 minuts de mitjana sobre els horaris anteriors) o l'entrada en vigor d'un règim especial de la Devolució Xpress per als usuaris, que podran demanar-la a partir de retards superiors a 7 minuts, en comptes dels 15 habituals. Quant a l'R3, es redactarà un nou estudi informatiu dels trams Montcada-Parets del Vallès i la Garriga-Vic, i es es farà la tramitació ambiental i la informació pública del tram Parets del Vallès-la Garriga que sigui necessària i la redacció dels projectes constructius corresponents, prioritzant els trams Parets del Vallès-Granollers-Canovelles i les Franqueses del Vallès-la Garriga. Pel que fa a l'R12 (Hospitalet de Llobregat – Lleida), ha destacat que recentment s'ha restablert el servei entre Tàrrega i Cervera, que aquest estiu es feia en autocar. Finalment, sobre l’R15, s’ha destacat la necessitat de millorar les freqüències de matí, ja que en la franja de 8.26 a 12.15 no hi ha cap servei.

El Síndic reclama la màxima celeritat en la implementació d’aquestes mesures, que poden pal·liar parcialment els problemes actuals, malgrat que les considera insuficients per solucionar-los definitivament i exigeix mesures estructurals profundes en aquestes tres línies de Rodalies.

Tot i que Síndic també ha reclamat més esforços i contundència per part del Govern català, ha insistit que, a la pràctica, el traspàs de les competències de gestió del servei a la Generalitat queda fortament condicionat. En primer lloc, per unes infraestructures que no són titularitat seva. I, en segon lloc, per una empresa operadora del servei que no té la mentalitat d'estar treballant per a la Generalitat de Catalunya i que manté la inèrcia històrica de Renfe.

A partir de les reunions mantingudes, de les actuacions d'ofici en tramitació i de les queixes rebudes, el Síndic ha elaborat un informe, que ja està ultimant i que presentarà en breu. L'informe recull recomanacions adreçades a l'Administració de l'Estat i a la Generalitat, amb l'objectiu de millorar els drets de les persones usuàries del ferrocarril (tren, metro i tramvia), amb una referència especial a l'accessibilitat de les persones amb mobilitat reduïda.

Tornar