Eth contengut d'aguesta pagina ei en catalan pr'amor qu'era version en aranés non ei diponibla

Notícies

El Síndic denuncia a la comissió parlamentària greus mancances del dret a la mobilitat

25/04/2017

Planteja que cal transparència sobre les concessions dels peatges de les autopistes i la seva recuperació a mans públiques

Reitera la precarietat del servei de Rodalies Renfe, que diàriament vulnera els drets de milers de passatgers

Debat a la Comissió del Síndic un informe sobre el servei que presta la xarxa d'autopistes i un altre sobre els drets de les persones en els serveis ferroviaris

El síndic de greuges, Rafael Ribó, ha comparegut aquest dilluns 24 d'abril davant la Comissió parlamentària del Síndic per presentar als diputats dos informes extraordinaris relacionats amb el dret a la mobilitat: un sobre autopistes i un altre sobre el servei ferroviari.

Pel que fa a les autopistes, l'Informe destaca que un 40,8% de la xarxa d’autopistes i vies d’alta capacitat són vies objecte de concessió en règim de peatge explícit i el 20,7%, en règim de peatge a l’ombra. Així, de cara a l’usuari, el 59,2% de la xarxa d’autopistes i autovies d’alta capacitat és lliure de pagament; percentatges que varien lleugerament si es consideren estrictament autopistes i autovies: un 43,9% de peatge explícit i un 56,1% lliure de pagament. En aquest àmbit, el Síndic planteja que cal transparència sobre les concessions i la seva recuperació a mans públiques.


Un altre eix central de l'Informe fa referència a la necessitat de proporcionar una informació acurada i completa sobre l'abast i l'estat del servei de l’autopista abans d’accedir-hi. D'aquesta manera, els conductors poden adoptar amb temps una decisió raonada i planificar, si cal, un nou recorregut. A banda dels panels de missatges variables situats als accessos de l’autopista, aquesta informació s’hauria de donar per mitjà de pàgines web, xarxes socials, centres d’atenció al client 24 hores, emissores de ràdio locals i d’abast superior, app, etc.

Pel que fa a l'Informe sobre el servei ferroviari, el Síndic ha plantejat fórmules d'aplicació immediata i ha demanat que se superi la concepció del passatger com a simple usuari d’una empresa de transport i es consideri com a titular del dret a un servei bàsic

En concret, ha proposat normes de qualitat sobre informació, tarifes, incidències, reclamacions, accessibilitat i estat de les estacions, entre d’altres

També ha recomanat que s’agiliti la Devolució Xpress de Rodalies i es fixi un sistema de compensació pels retards que sigui comú a totes les empreses operadores de ferrocarril a Catalunya

Rafael Ribó ha demanat que es creïn les autoritats territorials de la mobilitat de les Terres de l’Ebre i de les comarques centrals i que es desenvolupi totalment la integració tarifària allà on ara és parcial. Sobre la situació de les Terres de l'Ebre, una de les més castigades per la manca d'inversions, ha destacat la tasca de la plataforma Trens Dignes, que precisament li ha fet saber un greuge relacionat amb el trajecte de l'Euromed.

Segons l'entitat, després de vint anys sense aturar-se a les Terres de l'Ebre, s'ha aconseguit que l'Euromed faci una parada a l'estació central de l'Ebre Sud (L'Aldea-Amposta-Tortosa). Malauradament, el tren no permet el trajecte direcció cap a Castelló i València amb origen a l'Aldea, malgrat l'aturada. El Síndic ha avançat la informació a la Comissió, amb el compromís d'iniciar els tràmits amb les administracions competents per solucionar-ho.

Tornar