Eth contengut d'aguesta pagina ei en catalan pr'amor qu'era version en aranés non ei diponibla
La situació detectada suposa una vulneració flagrant de la Convenció dels drets de l’infant
Insta les administracions públiques a extremar els esforços de coordinació i actuació interadministrativa
El Síndic ja es va adreçar a l'Administració amb relació a la situació dels infants en alguns carrers de Barcelona i s'hi torna a adreçar per demanar solucions immediates
El Síndic s'ha adreçat a la Direcció General d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (DGAIA) i a l'Ajuntament de Barcelona i els ha suggerit que actuïn de manera immediata per abordar la situació d'infants migrants sols que dormen en esglésies i carrers de Barcelona i atendre les seves necessitats al més aviat possible.
El Síndic demana que se l’informi sobre el nombre d'infants que s’hagin detectat en aquesta situació i les mesures acordades per la DGAIA, en coordinació amb l'Ajuntament de Barcelona, per a la protecció efectiva i atenció de les seves necessitats.
D'acord amb l'article 43 de la Llei dels drets i les oportunitats en la infància i l'adolescència (LDOIA), sobre el suport a la integració social dels infants i adolescents migrants, les administracions públiques han de fomentar, mitjançant serveis i programes d’acollida, la integració social dels infants o els adolescents migrants.
L’Administració de la Generalitat, mitjançant el departament competent en matèria de protecció dels infants i els adolescents, ha de prestar el servei de primera acollida amb relació als infants i adolescents migrants sense referents familiars.
Els infants i els adolescents migrants que són a Catalunya tenen els drets que reconeix la Convenció sobre els drets de l’infant i les lleis de protecció de la infància, i especialment tenen dret a ser escoltats i a rebre informació de manera entenedora sobre qualsevol actuació que afecti els seus drets.
La Convenció sobre els drets de l’infant estableix en l’article 12 el dret dels infants a ser escoltats en qualsevol procediment administratiu o judicial que els afecti. Aquest dret no es garanteix solament demanant formalment l’opinió de l’infant, encara que sigui per mitjà d’un representant, sinó que té com a requisit previ el reconeixement d’altres drets, com ara tenir informació sobre les opcions possibles existents i les conseqüències que se’n derivin (Manual de preparació d’informes de drets humans de les Nacions Unides de 1998).
Per al ple respecte dels principis i drets que recull la Convenció sobre els drets de l’infant, el Síndic insta les administracions públiques a extremar, de manera immediata, els esforços de coordinació i actuació interadministrativa per portar a terme una avaluació precisa de la situació individual i les condicions de vulnerabilitat particulars de cada infant, de manera que en cada cas es busqui el recurs que sigui més adequat per a la cobertura de les seves necessitats.
Els darrers anys el Síndic ha vetllat pels drets dels infants migrants no acompanyats, tant per mitjà de la resolució de queixes i actuacions d’ofici, com especialment mitjançant l’informe extraordinari sobre la situació d'infants migrants a Catalunya, presentat al Parlament de Catalunya l’any 2018, en què el Síndic va formular diverses recomanacions relatives al model d’atenció socioeducativa dels infants o als procediments de tutela i dret a l’escolta i a la defensa.
Pel que fa a l’atenció dels infants que dormen al carrer, el Síndic demana que els equips tècnics pertinents duguin a terme els plans individualitzats d’atenció i que s'activin les mesures immediates que millor responguin a l'interès superior de cadascun d’ells, tant en l’àmbit de la protecció en centres −o l’acolliment en famílies extenses que puguin tenir o famílies alienes que es puguin formar− com en l'atenció en pisos assistits si són majors d'edat, i també en l’àmbit dels itineraris formatius i de la tramitació de la documentació.
Els infants migrants sense referents familiars són, abans que res, infants i, com a tals, tenen dret a gaudir del mateix nivell de protecció que qualsevol infant, d'acord amb el principi d'igualtat i no-discriminació que recull l'article 2 de la Convenció sobre els drets de l’infant.
L'article 3 de la Convenció estableix el principi de l'interès superior de l'infant, com a consideració primordial en tots els actes relatius als infants portats a terme per les autoritats públiques.
Els infants migrants no han de ser etiquetats com a conjunt. Cada infant presenta una trajectòria i unes necessitats particulars que el Síndic demana que siguin ateses i abordades per les administracions públiques competents.