Eth contengut d'aguesta pagina ei en catalan pr'amor qu'era version en aranés non ei diponibla
El Síndic de Greuges de Catalunya ha iniciat una actuació d'ofici per analitzar l'actuació de les administracions públiques amb relació a la suspensió del servei ferroviari en el tram Ripoll–Puigcerdà. Les administracions i els organismes públics a qui s’ha adreçat són el Departament de Territori i Sostenibilitat (Direcció General de Transports i Mobilitat) i el Ministeri de Foment (Administrador de Infraestructuras Ferroviarias (ADIF).
La línia R3 de Rodalies de Catalunya presta servei ferroviari entre l'Hospitalet de Llobregat i Ripoll. Tanmateix, des del 6 d'abril de 2020 s'ha suspès el servei ferroviari entre Ripoll i Puigcerdà i s'ha implementat un servei alternatiu per carretera (autobús) amb tres expedicions per sentit (matí, migdia i tarda-nit).
La plataforma de persones usuàries de la línia R3 “Perquè no ens fotin el tren” ha mostrat la seva preocupació per aquesta suspensió del servei i diverses persones han exposat a les xarxes socials la seva por que aquesta suspensió del servei pugui ser un avanç del futur desmantellament d'aquest tram ferroviari. En aquest sentit, el Síndic ha rebut una quarantena de queixes.
A aquestes preocupacions, cal sumar-hi mancances en la informació a les persones usuàries, especialment a les estacions afectades per la suspensió (com, per exemple, Ribes de Freser) pel que fa als horaris de les expedicions alternatives per autobús.
Tot i que Rodalies de Catalunya ha anunciat que, a partir del dilluns 11 de maig de 2020, s'incrementa els dies laborables l’oferta al servei en hora punta fins al 90% i al 87% durant la resta de la jornada, la situació de la línia R3 no s’ha vist modificada.
El Síndic intervé normalment amb relació al transport públic per ferrocarril i la garantia dels drets de les persones usuàries, atesa la seva condició de servei bàsic i essencial per a les persones, com ho demostren aquests tres exemples:
La garantia del dret a la mobilitat sostenible i segura i a la lliure circulació exigeix el restabliment immediat del servei ferroviari entre Ripoll i Puigcerdà, a la vegada que, en aplicació de l'article 48 de l’Estatut d’autonomia de Catalunya, els poders públics han de promoure polítiques de transport i de comunicació, basades en criteris de sostenibilitat, que fomentin la utilització del transport públic i la millora de la mobilitat i garanteixin l’accessibilitat per a les persones amb mobilitat reduïda.
A més, la comarca de la Cerdanya es troba en una fase més avançada del procés de desescalada arran de la crisi del Coronavirus, la qual cosa justifica encara més el restabliment del servei ordinari de ferrocarril actualment operat per carretera.