Eth contengut d'aguesta pagina ei en catalan pr'amor qu'era version en aranés non ei diponibla

Notícies

El Síndic demana una reforma del tribut metropolità i un sistema de finançament que garanteixi una fiscalitat justa

20/01/2021

El 2019 el tribut metropolità s’ha ampliat a 36 municipis al·legant que tots els ciutadans de la metròpoli tenen el mateix dret a la mobilitat i, per tant, també les mateixes obligacions

Els nous contribuents denuncien deficiències en el transport públic i diferents nivells de prestació entre els municipis de la primera i la segona corona

Enguany el Síndic ha rebut 319 queixes de ciutadans i agrupacions veïnals de la segona corona metropolitana en què manifesten la seva disconformitat amb el tribut metropolità.

El tribut metropolità constitueix un recurs amb el qual es va dotar l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) en la Llei 31/2010 del Parlament de Catalunya per finançar els serveis prestats en el territori metropolità.

Fins l’any 2019 només el pagaven els contribuents 18 municipis, que eren els que estaven inclosos en l’antiga Entitat Metropolitana del Transport. Per aquest motiu van passar a formar part de la primera corona del transport.

L’any 2019, l’AMB el va ampliar als contribuents de 18 municipis més, els anomenats de la segona corona, que eren Badia del Vallès, Barberà del Vallès, Begues, Castellbisbal, Cerdanyola del Vallès, Cervelló, Corbera de Llobregat, Molins de Rei, Pallejà, la Palma de Cervelló, el Papiol, Ripollet, Sant Andreu de la Barca, Sant Climent de Llobregat, Sant Cugat del Vallès, Sant Vicenç dels Horts, Santa Coloma de Cervelló i Torrelles de Llobregat, al·legant que tots els ciutadans de la metròpoli tenen el mateix dret a la mobilitat i, per tant, també han de tenir les mateixes obligacions.

No obstant l’anterior, les queixes rebudes denuncien deficiències en el transport públic i un nivell de prestació als municipis de la segona corona que en cap cas són equiparables als dels de la primera.

El Síndic recorda que la ciutadania té dret a una fiscalitat justa i, per això, demana una reforma del tribut i del sistema de finançament metropolità que garanteixi aquest dret. En aquesta línia ha adreçat un seguit de consideracions a l’AMB:

  • Que es revisi, es reformi o es millori el sistema de finançament metropolità perquè sigui més just, igualitari, equitatiu, eficient i suficient.
  • Que s'incorporin criteris de capacitat econòmica en el tribut metropolità per protegir les economies més desfavorides, fer tributar la riquesa i dotar-lo de més progressivitat i capacitat redistributiva.
  • Que s'ampliïn les bases o els subjectes obligats que també són beneficiaris dels serveis que presta l'AMB, en compliment dels principis de solidaritat i generalitat.
  • Que es corregeixin les diferències de tributació entre municipis derivades de l'any d'entrada en valor de la ponència cadastral, per garantir la igualtat, l’equitat i la justícia tributàries.
  • Que es recalculi l'impost i es retorni el que s’ha pagat en excés, quan escaigui.
  • Que es revisin els beneficis fiscals per protegir les situacions més vulnerables.
  • Que s'apliquin els títols de tarifació social als municipis de la segona corona metropolitana, en condicions d’igualtat amb els municipis de la primera corona.
  • Que es garanteixi la informació, la transparència i la participació ciutadana, tot establint un diàleg obert i proactiu amb la ciutadania.
  • Que es concretin i es calendaritzin les millores en infraestructures i serveis per pal·liar les deficiències i els desequilibris entre els municipis i per assolir els objectius de qualitat en el transport públic, mobilitat sostenible, accessibilitat universal i protecció dels col·lectius més vulnerables.

 

 

Tornar