Eth contengut d'aguesta pagina ei en catalan pr'amor qu'era version en aranés non ei diponibla
S'ha signat un conveni de col·laboració amb Agbar
Es treballa amb la voluntat de refermar les relacions amb empreses subministradores de serveis essencials
La síndica de greuges de Catalunya, Esther Giménez-Salinas, ha signat aquest matí un conveni de col·laboració amb el director d'Acció Social del Grup Agbar, Felipe Campos, i la customer counsel del mateix Grup, Inmaculada Bermúdez, amb la voluntat d'enfortir la defensa dels drets dels consumidors d'aigua.
Agbar és un grup d'empreses dedicat a la prestació de serveis relacionats amb el cicle integral de l'aigua i té la particularitat que compta amb la figura de la customer counsel, que està especialitzada en la gestió de les reclamacions, sobretot mitjançant la mediació entre el client i l'empresa.
La col·laboració amb Agbar ve de lluny i, de fet, el 2009 ja s'hi va signar un primer conveni que formalitzava el treball conjunt quan la institució del Síndic de Greuges rebia una queixa referida a alguns dels serveis d'Agbar. Actualment, però, s'ha vist necessari actualitzar-lo i ampliar-lo, d'acord amb les necessitats detectades al llarg d'aquests anys.
El conveni actual concreta el protocol d'actuació quan es rep una queixa que afecta Agbar, formalitza la cooperació amb la customer counsel i fixa els terminis de resposta a què es comprometen ambdues parts.
L'aigua és un servei bàsic i essencial d'acord amb el Codi de consum de Catalunya i, per tant, els consumidors mereixen una protecció especial, sobretot els més vulnerables. En paral·lel, l'Estatut d'autonomia del 2006 va atorgar al Síndic de Greuges la facultat de supervisar les empreses privades que gestionen serveis públics o acompleixen activitats d'interès general o universal. Des d'aleshores la institució atén queixes i consultes relatives a aigua, llum i gas. Per exemple, el passat 2022 es van rebre 1.323 queixes relacionades amb aquests serveis, que representen el 13% del total.
En aquest context, la síndica ha volgut destacar la importància d'aquest conveni, que és una eina "essencial per a la garantia dels drets de les persones". Un cop més la síndica ha explicat la seva voluntat que les queixes deixin de tenir un caràcter individual per passar a tenir un caràcter més transformador i repercutir en la col·lectivitat. En aquest sentit, el grup de seguiment del conveni que s'ha creat perquè els representants de les dues parts treballin de manera conjunta "serà un espai idoni per resoldre les queixes concretes que arriben a la institució, però sobretot per abordar aspectes molt més globals com la claredat en les factures i en els contractes, la transparència en els preus i una atenció adequada a les persones".
Finalment, amb motiu del Dia Mundial de l'Aigua que s'ha celebrat aquesta setmana, la síndica vol posar en valor la importància de l'aigua i la defensa de la gestió sostenible dels recursos d'aigua dolça, que és especialment rellevant en la situació de sequera en què ens trobem. En aquest context, se suma a la crida global per fer-ne un ús més responsable.