Eth contengut d'aguesta pagina ei en catalan pr'amor qu'era version en aranés non ei diponibla

Notícies

''Hem d’apropar la institució a aquelles persones que encara no la coneixen''

04/04/2023

La síndica s’ha compromès a implementar una nova manera de recollir les dades amb la voluntat de detectar aquells col·lectius que encara no coneixen la institució

Més enllà de les queixes, la síndica vol actuar amb vocació transformadora, i amb l'òptica de la justícia restaurativa i social

La síndica de greuges de Catalunya, Esther Giménez-Salinas, acompanyada pels seus dos adjunts, Jaume Saura i M. Jesús Larios, ha comparegut aquesta tarda davant la Comissió del Síndic de Greuges del Parlament per debatre l'Informe al Parlament, l'informe anual de la institució corresponent a l'any 2022.

L'Informe al Parlament recull l'activitat de la institució de l'any 2022, amb els temes destacats i un seguit de recomanacions a les administracions per millorar la garantia dels drets de les persones.

La síndica ha començat posant sobre la taula les xifres més remarcables: s'han adreçat a la institució 18.068 persones i s'han iniciat 23.527 actuacions, entre queixes, consultes i actuacions d'ofici. En aquest punt, ha manifestat la voluntat d'implementar un nou sistema de recollida de dades demogràfiques, de manera que la institució disposi de més informació sobre el perfil de les persones que s'adrecen a la institució. Aquestes dades també aportaran informació valuosa per detectar els col·lectius que encara no hi arriben.

Giménez-Salinas també ha parlat de la voluntat d'aconseguir que la institució esdevingui una eina més eficaç. En aquest sentit, de les més de 4.500 resolucions emeses amb suggeriments i recomanacions a l'Administració, el 80 % s'ha acceptat íntegrament, i el 19%, de manera parcial. Tot i que són unes xifres molt satisfactòries, la síndica constata que l'Administració treballa de manera reactiva, per solucionar els casos concrets que se li plantegen. Per això, ha declarat que vol que la institució tingui una voluntat transformadora. Cal treballar per canviar veritablement les polítiques públiques o els protocols d'actuació que no funcionen.

Com a exemple d'això ha volgut destacar dos èxits recents. En habitatge, l'Agència d'Habitatge de Catalunya ha suprimit el requisit d'acreditar uns ingressos mínims per accedir a subvencions per al pagament del lloguer, un punt que perjudicava especialment els col·lectius vulnerables. I en educació, el Departament ha avançat la matriculació de l'alumnat de formació professional al juliol per evitar el col·lapse del setembre, com havia demanat la institució del Síndic reiteradament.

Per acabar la seva intervenció, la síndica ha volgut posar l'accent en els quatre objectius principals del seu mandat, que guiaran la institució en els cinc anys vinents:

  • Treballar amb vocació transformadora: les queixes i les actuacions d'ofici han de tenir repercussió en la col·lectivitat, i servir com a motors de canvi de polítiques públiques.
  • Arribar als col·lectius més vulnerables i, en particular, a persones en risc d'exclusió social, infants, gent gran i migrants.
  • Acostar-se al territori i treballar en xarxa amb les entitats socials, i de la mà del síndics locals.
  • Esdevenir un agent en la cultura de la pau. Així, sota el paradigma d'una justícia restaurativa i social, s'està treballant per incorporar l'espectre que ofereixen les pràctiques restauratives, entre les quals hi ha la mediació.

 

Tornar