Eth contengut d'aguesta pagina ei en catalan pr'amor qu'era version en aranés non ei diponibla

Notícies

“La justícia restaurativa ha de poder introduir-se a les universitats per reparar el dany que han sofert les víctimes d’assetjament”

09/09/2023

Calen protocols a les universitats que prevegin un acompanyament a la víctima i la reparació del dany

La síndica ha participat aquest matí en el Segundo Encuentro de Igualdad de Rectoras y Directoras de Instituciones de Educación Superior, que ha tingut lloc al Colegio de México, una institució de reconegut prestigi en educació superior i investigació en ciències socials i humanitats, que va ser fundada originalment per exiliats d’arreu del territori espanyol a finals de la dècada de 1930.

Aquestes jornades tenen la particularitat que han agrupat la gran majoria de rectores, exrectores, alts càrrecs i persones expertes en educació superior d’arreu de Mèxic i d’organismes internacionals, i tenen la voluntat de promoure la igualtat de gènere, fer reflexionar sobre els desafiaments propis del sector i ser un espai de diàleg per a l’enfortiment de les institucions d’educació superior.

La taula rodona en què ha participat la síndica de greuges de Catalunya ha estat moderada per la rectora de la Universitat Autònoma de Ciutat de Mèxic (UACM), Tania Rodríguez Mora, i hi han participat també Sara Ladrón de Guevara González, exrectora de la Universitat Veracruzana (UV); Michelle Villanueva, directora d’Igualtat de Gènere i No-Discriminació de la Universitat Autònoma de Querétaro (UAQ), i Patricia Calderón Campos, directora de l’Institut Tecnològic de Morelia.

La síndica ha volgut posar de manifest que la cultura masculina és la que impera en la majoria de les institucions, i proposa que s’hi incorporin els valors tradicionals de la cultura femenina –escolta, diàleg, flexibilitat i capacitat de mediar–, que ajudin a convertir les institucions d’educació superior en espais més integradors. Com a exemple, ha parlat del seu pas per la Universitat Ramon Llull com a rectora i els canvis que en aquell moment va impulsar, com ara el nomenament de noves directives i deganes, l’eliminació de la bretxa salarial i la participació de les dones en les decisions de la comunitat universitària. També ha exposat els valors que vol que caracteritzin la institució del Síndic de Greuges i la manera com es relaciona amb l’Administració i amb les persones que s’hi adrecen: amb empatia, amabilitat i col·laboració.

Esther Giménez-Salinas ha exposat que els centres universitaris han de poder ser capaços de superar la denominació d’estudis d’homes i dones. Per aconseguir-ho, defensa, per una banda, la necessitat d’ampliar les quotes de dones en les carreres STEM (disciplines acadèmiques de ciència, tecnologia, enginyeria i matemàtiques), i particularment en les enginyeries; i per l’altra, que les carreres tradicionalment femenines, com infermeria, magisteri, treball o educació social, haurien de tenir notes d’accés altes i s’haurien dotar de prestigi social i econòmic. En aquest sentit, proposa establir quotes d’homes i dones i evitar crear estudis de primera i de segona.

La síndica ha volgut fer un èmfasi especial al creixement del nombre de denúncies per violència de gènere i assetjament que pateix la societat, i consegüentment també els centres universitaris. Considera que davant d’aquestes situacions les universitats han de treballar la prevenció i establir protocols que prevegin un acompanyament a la víctima i la reparació del dany que ha patit, i ha insistit als centres educatius que siguin valents i incorporin la justícia restaurativa com un instrument molt valuós per dur a terme aquesta tasca.

Per acabar, la síndica de greuges de Catalunya ha volgut posar de manifest que els països amb millors polítiques d’igualtat són els que menys delinqüència femenina tenen, i és per aquesta raó tan evident que les institucions han de poder canviar i incorporar la cultura femenina.

Tornar