Eth contengut d'aguesta pagina ei en catalan pr'amor qu'era version en aranés non ei diponibla

Notícies

El Síndic subratlla que tota la informació pública ha de ser accessible per a tothom i que les administracions han de ser transparents

25/07/2016

Informe sobre transparència, accés a la informació pública i bon govern

El Síndic demana a les administracions que difonguin entre la ciutadania quins són els seus drets en matèria de transparència i els mecanismes per exigir-ne el compliment

Un any després de l'entrada en vigor de la Llei de transparència, Rafael Ribó n'ha presentat al Parlament el primer informe d'avaluació

Es constata un esforç majoritari pel que fa a la creació dels portals de transparència, però es detecten mancances en l'organització de les dades publicades

Recomana una regulació independent en transparència i la difusió del dret a accedir a la informació pública, en la línia del Conveni 205 del Consell d'Europa

Manca el desplegament reglamentari de la Llei 19/2014 i això en dificulta el compliment

Destaca que encara hi ha molta feina a fer i que cal una inversió de recursos significativa per adaptar i gestionar la informació

El Síndic de Greuges ha presentat aquest dilluns, 25 de juliol, el primer Informe anual sobre transparència, accés a la informació pública i bon govern. Després de lliurar el document a la presidenta del Parlament, Carme Forcadell, Rafael Ribó ha fet públiques les principals conclusions i recomanacions incloses en l'Informe.

Rafael Ribó destaca que l'Informe "és una primera aproximació al compliment de la Llei amb l'objectiu d'assenyalar les dificultats detectades i de servir de punt de referència i de comparativa per a les futures avaluacions". El Síndic ha comptat amb la col·laboració de la Fundació Carles Pi i Sunyer i de l'equip format pels catedràtics Manuel Villoria, Agustí Cerillo i Juli Ponce per a l’obtenció de dades, la qual s'ha centrat en el primer trimestre de l'any 2016.

L'anàlisi s'ha estructurat en els blocs de matèries que preveu la Llei i l'univers analitzat ha estat, pel que fa a la publicitat activa, més de 2.400 portals web entre administracions i altres ens obligats. Quant a la resta d'obligacions de la Llei (el dret d'accés, el registre de grups d'interès, el bon govern i el govern obert), s'ha demanat informació a la Generalitat de Catalunya, a les diputacions, als consells comarcals, als ajuntaments més grans de 500 habitants, a l'Àrea Metropolitana de Barcelona, a les universitats públiques, i als òrgans estatutaris i altres ens de control.

El Síndic recomana especialment una major difusió del contingut de la Llei 19/2014 entre la ciutadania. A parer del Síndic, les persones han de conèixer el fons de les noves obligacions de les administracions per poder exigir-ne el compliment. Especialment rellevant és la difusió del dret d'accés a la informació, mecanisme que permet als ciutadans exercir el control sobre les actuacions de l'Administració.

En aquest sentit, el nombre de sol·licituds d'accés a la informació durant el període avaluat ha estat escàs, cosa que evidencia una manca de coneixement i de sensibilització entre la població pel que fa a l'exercici d'aquest dret.

El Síndic, a més, és partidari de dotar aquest dret i la difusió d'informació pública d'una regulació pròpia independent, en termes homologables als països de l'entorn i als estàndards del Conveni 205 del Consell d'Europa.

En general, s'ha constatat un nivell de compliment força elevat en els aspectes més genèrics en matèria de transparència i publicitat informativa, i més dificultats quant es tracta de publicitar continguts que abans no eren obligatoris (cartes de serveis i codis ètics, per posar-ne algun exemple). El Síndic destaca que el suport tècnic de l'AOC (Consorci d'Administració Oberta de Catalunya), sobretot a escala municipal, ha estat clau.

Les mancances més grans quant a la informació publicada es detecten en l'organització i el format de les dades. A més, aquestes mancances són més visibles en els ens de menys dimensió, la qual cosa és atribuïble al fet que disposen de molts menys recursos. El Síndic recomana que es dediquin esforços perquè la informació sigui reutilitzable i estigui estructurada de manera entenedora, com preveu la Llei, en el termini més breu possible. L'Informe destaca que la posada en marxa i la consolidació de tots els canvis que imposa la Llei requereix una inversió de recursos significativa.

Eliminar el termini de trenta dies per lliurar la informació, organitzar els arxius administratius i facilitar la identificació dels sol·licitants són propostes adreçades al bloc del dret d'accés. Pel que fa al registre de grups d'interès, incideix que caldrà fer públiques les activitats i les actuacions concretes d'influència que duguin a terme.

El Síndic també recorda que està pendent el desplegament reglamentari de la Llei 19/2014 per concretar-ne l'abast i les obligacions, i que cal ampliar la regulació dels canals i els instruments de participació ciutadana.

Tornar